3 min read
Debiteurenadministratie: het belang van goede, afdelingsoverstijgende KPI’s
Elk bedrijf heeft zijn eigen manier om succes te meten, maar hoe effectief zijn die KPI’s eigenlijk? Op het gebied van debiteurenadministratie en...
3 min read
Redactie Diesis 8-aug-2024 8:00:00
De cijfers liegen er niet om: het aantal faillissementen in ons land stijgt flink. Zelfs harder dan verwacht. Dat heeft impact op het debiteurenrisico. Want wat gebeurt er als één van jouw klanten failliet gaat, terwijl hij jouw facturen nog niet heeft betaald? In deze blog lees je meer over de stijging in het aantal faillissementen, de impact daarvan op het debiteurenrisico en hoe je hiermee om kunt gaan.
"Halverwege 2024 versnelt de opwaartse trend van faillissementen in Europa", waarschuwt Allianz Trade in een recent rapport. "Nederland scoort onverminderd hoog en in landen om ons heen verslechtert de situatie." Het aantal faillissementen stijgt dan ook harder verwacht. Allianz voorspelde een stijging van 31% voor heel 2024, maar halverwege het jaar zitten we al op 39%.
Johan Geeroms, risicodirecteur in de Benelux van Allianz Trade, noemt het huidige economische klimaat "verraderlijk". Ondernemers moeten gewaarschuwd zijn, stelt hij.
Met het oplopende aantal faillissementen bestaat de kans dat klanten van jouw organisatie failliet gaan. Daardoor wordt jouw debiteurenrisico groter. Het debiteurenrisico is namelijk het risico dat een factuur niet (tijdig) wordt betaald. En dat debiteurenrisico wordt alleen maar groter als jouw klant failliet gaat voordat ‘ie heeft betaald.
"We zien dat bedrijven hun facturen momenteel steeds later betalen", zegt de risicodirecteur hierover. "Dat is wereldwijd zo, in Europa en ook in Nederland. Die latere betaling is voor veel bedrijven lastig. Werkkapitaal komt hierdoor onder druk te staan. Met als logisch gevolg dat de kans op wanbetaling en faillissementen toeneemt. Ook gezonde bedrijven kunnen hierdoor geraakt worden. Een grote onbetaalde factuur is voor veel ondernemers een nachtmerrie.”
Want ondertussen staat ook je eigen vermogen om te voldoen aan betalingsverplichtingen op het spel. Het is daarom zaak om debiteurenrisico’s zo vroeg mogelijk te signaleren, voorkomen en op te lossen.
💡LEESTIP Wat is debiteurenrisico en waarom is het belangrijk?
Nu we de storm zien aankomen, is het verstandig om bovenop de mogelijke debiteurenrisico’s te zitten en daarop te handelen. Om de debiteurenrisico’s in kaart te brengen, zul je je klantenbestand onder de loep moeten nemen. Als je bijvoorbeeld een klein aantal klanten hebt, is het vrij riskant als daar een deel van wegvalt door faillissement. Bij een groter klantenbestand is dat probleem iets kleiner, omdat je inkomsten worden verspreid over de gehele linie.
Kijk ook goed naar de kredietinformatie en het betalingsgedrag van klanten om het risico op wanbetaling te bepalen. Die informatie is er niet voor niks: maak er dus goed gebruik van om een inschatting te maken van de betalingscapaciteit van de klant.
Doe dit niet alleen bij potentiële nieuwe klanten, maar blijf ook regelmatig de status en het gedrag van bestaande klanten monitoren. Een faillissement kan zomaar ineens heel snel gaan, dus je wilt vermijden dat je te lang hebt gewacht met het monitoren van cruciale data. Daarnaast kunnen er maatregelen worden getroffen om jezelf in te dekken, zoals het afstemmen van aanvullende garanties van betaling.
Scenario: je klant is failliet gegaan, en er heeft geen betaling plaatsgevonden van de door jou verstuurde factuur. Wat nu?
Zodra het onzeker is of een debiteur nog gaat betalen, dan wordt de betreffende klant aangemerkt als een zogenoemde ‘dubieuze debiteur’.
Bij een faillissement kun je in een brief aan de curator melding maken van het openstaande bedrag, of de geleverde goederen terugvragen. Dit heet een vordering. Het kan zijn dat de schuld of een deel hiervan alsnog wordt voldaan tijdens de afhandeling van het faillissement. De kans is echter groot dat de openstaande facturen van die klant niet meer betaald gaan worden. Dit betekent dat je het openstaande bedrag moet afschrijven en dat het, mits het bedrag de post ‘voorzieningen dubieuze debiteuren’ overschrijft, een verliespost wordt.
In dat geval kun je de btw terugvragen bij de Belastingdienst. En heb je een kredietverzekering? Dan kun je hier aanspraak op doen om (een deel van) je geld terug te krijgen.
📖LEES OOK: Risico op wanbetaling neemt toe, wat nu?
Met effectief debiteurenbeheer kun je je debiteurerenrisico beperken. Denk dan aan regelmatige contactmomenten, geplande betalingsherinneringen, kortere betalingstermijnen en het proactief handelen naar aanleiding van openstaande facturen.
De balans tussen klantvriendelijkheid en adequaat handelen is daarbij een uitdaging, maar desondanks belangrijk. Bovendien zal het niet de eerste keer zijn dat debiteurenbeheer ook voor de klant die mogelijk in zwaar weer zit, uitkomst biedt.
Wil je aan de slag met het beperken van jouw debiteurenrisico? Laat Diesis je helpen met effectief, geautomatiseerd debiteurenbeheer. Dé manier om al jouw facturen op tijd betaald te krijgen. Neem direct contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking.
Lees onze whitepaper: Cashflow verbeteren met Order to Cash
3 min read
Elk bedrijf heeft zijn eigen manier om succes te meten, maar hoe effectief zijn die KPI’s eigenlijk? Op het gebied van debiteurenadministratie en...
3 min read
Waar facturen voorheen vooral als pdf via email werden verstuurd, worden deze steeds vaker uitgewisseld rechtstreeks tussen financiële systemen,...
5 min read
In een tijd waarin bedrijven worden geconfronteerd met uitdagingen zoals stijgende inflatie, verstoringen in de toeleveringsketen en een toenemend...