Digitale facturatie

 

Neem contact op 

4CEE_header_scroll

Digitale facturatie of e-facturatie?

Velen zullen de digitale facturatie verwarren met het versturen van een e-factuur. Dat is ook niet heel gek, aangezien een e-factuur inderdaad digitaal is. Maar een digitale factuur hoeft niet altijd een e-factuur te zijn. Beiden zijn vormen van papierloze facturatie, maar waar een digitale factuur ook een pdf'je per e-mail kan zijn, gaat e-facturatie nog een stap verder. Bij e-facturatie worden facturen opgesteld en verstuurd in een specifiek elektronisch formaat, vaak gebaseerd op (inter)nationale normen zoals UBL (Universal Business Language) of NLCIUS.

Kortom:

  • Digitale facturatie is alle vormen van papierloze facturen die de normale mens kan lezen.

  • Elektronische facturatie zijn digitale facturen die door een geautomatiseerd systeem worden verwerkt in jouw boekhoudsysteem.

Is e-facturatie verplicht?

Het beginnen met elektronische factureren kan voor veel organisaties een grote stap zijn, vooral als er geen transacties met overheidsinstanties plaatsvinden. Daarentegen biedt het gebruik van digitale facturatie een veel eenvoudiger alternatief.   

Zo is het mogelijk om specifieke factureringsoplossingen naadloos te integreren met je boekhoudsoftware, waardoor de overgang naar e-facturatie soepel verloopt wanneer het jou uitkomt.

4X_e-facturatienetwerk

 

Wat valt er onder digitalisering?

Het digitaliseren van je facturatie verwijst naar het omzetten van papieren facturen en handmatige facturatie naar elektronische en geautomatiseerde processen. Enkele aspecten die onder digitale facturatie  vallen zijn:

  • Papierloos: Het vervangen van papieren facturen door digitale bestanden, die in digitale vorm worden verzonden, ontvangen en verwerkt. Dit kan in verschillende formaten, zoals een pdf of Excel bestand.  

  • Automatisering: Het automatiseren van het facturatieproces, inclusief het opmaken van facturen, het verzenden ervan naar klanten, het ontvangen van facturen van leveranciers en het verwerken van betalingen. Dit vermindert de kans op menselijke fouten en versnelt het proces.

  • Facturatiesoftware: Het gebruik van software of online platforms voor facturatie, waarbij bedrijven facturen kunnen maken, verzenden, bijhouden en beheren.

lampje2

Hoe maak je een
digitale factuur met facturatiesoftware?

Het gebruik van een facturatietool kan je enorm op weg helpen. Het levert niet alleen tijdsbesparing op, maar het minimaliseert ook de kans op fouten in je facturen. Bovendien biedt het inzicht in je financiële status en draagt het bij aan weloverwogen beslissingen voor je bedrijf.

Met facturatiesoftware, is het opstellen van facturen een fluitje van een cent. De facturatietool maakt de factuur op en zorgt voor de verzending. Je bepaalt zelf in welk bestandsformaat je de factuur wilt en hoe je deze wilt versturen.

Daarnaast biedt facturatiesoftware een handig overzicht van je openstaande betalingen en facturen. Hierdoor kun je voortdurend de financiële gezondheid van je bedrijf in de gaten houden en weloverwogen zakelijke beslissingen nemen.

Tot slot, in vergelijking met het risico van fysieke documenten die verloren kunnen gaan bij rampen zoals waterschade of brand, biedt een digitaal archief met automatische back-ups een veel veiligere manier om je belangrijke documenten te bewaren.

Waarom zou je aan de slag gaan met digitale facturatie?

Weg met al die papieren! Het aan de slag gaan met digitale facturatie maakt de overstap naar elektronische facturatie en stuk gemakkelijker. Organisaties wennen zo al aan de automatisering van het ontvangen en versturen van facturen, maar ervaren ook de overige voordelen van digitale facturatie:

  • Beter voor de planeet én voor je portemonnee

Het gebruik van digitale facturatie vermindert de kosten die gepaard gaan met het afdrukken en verzenden van papieren facturen, zoals drukwerk, postzegels en fysieke opslagruimte. Omdat er geen papier nodig is, draagt digitale facturatie bij aan een verminderde impact op het milieu door het verminderen van papierverbruik en afval.

  • Geen fouten meer!

Elektronische factureren minimaliseert menselijke fouten, omdat gegevens direct vanuit het boekhoudsysteem worden overgedragen naar de factuur.

  • Tijd voor waar het écht om draait

Digitale facturen kunnen onmiddellijk worden verzonden zodra een transactie van product of dienst is voltooid, waardoor betalingen sneller kunnen worden ontvangen. Dit verbetert de liquiditeit van een bedrijf.

  • Veiligheid en overzicht

Digitale facturen kunnen gemakkelijk worden bijgehouden en gearchiveerd, waardoor het eenvoudiger wordt om financiële gegevens te beheren en te controleren voor bijvoorbeeld de belastingen. Met de juiste beveiligingsmaatregelen kunnen digitale facturen ook worden versleuteld en beschermd tegen ongewenste partijen.

In het kort biedt digitale facturatie een tal aan voordelen, waardoor de administratieve last fors omlaag gaat, en collega´s meer tijd overhouden en het overzicht bewaren.

Snel en veilig met Peppol

Met Peppol kunnen overheden en organisaties wereldwijd veilig en snel elektronische documenten uitwisselen. Dankzij Peppol kan je jouw eigen administratie naadloos integreren met die van andere bedrijven en overheidsinstanties, of je nou binnen het groot- of kleinbedrijf valt.

Niet alleen de Rijksoverheid in Nederland, maar ook tal van andere landen in Europa hebben de overstap naar Peppol al gemaakt. Sterker nog, als je handelt over de grens, kan e-facturatie via Peppol een vereiste zijn. Dit geldt bijvoorbeeld al voor de publieke sector en voor bepaalde particuliere sectoren in België, Frankrijk, Italië en Spanje.
Landen buiten Europa zijn bezig met het verplicht stellen van e-facturatie via Peppol, waaronder Australië, Singapore, Japan en Nieuw-Zeeland.

Door je te verdiepen in de mogelijkheden van digitale facturatie, zorg je dat je niet voor verassingen komt te staan wanneer je organisatie groeit.