3 min read
Debiteurenadministratie: het belang van goede, afdelingsoverstijgende KPI’s
Elk bedrijf heeft zijn eigen manier om succes te meten, maar hoe effectief zijn die KPI’s eigenlijk? Op het gebied van debiteurenadministratie en...
Er wordt veel over gesproken: webservices. Maar wat is een webservice eigenlijk en wat kan het betekenen voor uw organisatie? Hoe werkt het en wat zijn voor- en nadelen van webservices? In dit artikel vertellen wij daar graag meer over. Om te beginnen, eerst een stukje geschiedenis.
De historie van de webservice gaat relatief ver terug in de tijd. Zeker in de context van informatietechnologie en de ontwikkeling daarvan. Webservices zijn ontstaan uit de Remote Procedure Call (RPC) technologie die onderdeel is van het Distributed Computing Environment (DCE) software-ontwikkelingsraamwerk. Een raamwerk dat zijn oorsprong vindt in de beginjaren-90. Technologieën als CORBA en DCOM behoren hiertoe.
Eind jaren-90 kwam de eerste XML-RPC gebaseerde technologie op de markt, wat de basis is geworden van de webservices zoals we die nu kennen. XML-RPC maakte gebruik van XML, een neutrale taal maar in feite platte tekst en HTTP als transport protocol. Dit zijn de twee belangrijke eigenschappen van webservices zoals we die nu ook kennen.
Een webservice is een functie die beschikbaar is gesteld door een service provider en die kan worden benaderd door andere programma’s of toepassingen (consumer) over het internet.
Het is dus een manier waarop informatiesystemen met elkaar kunnen communiceren.
Een webservice bevat geen user interface en is dus per definitie niet gericht op mensen. In veel gevallen is de uitvoer of aanroep van de functie in een formaat dat begrijpelijk is voor programma’s of toepassingen. Denk aan XML, JSON of SOAP.
De functie die kan worden uitgevoerd kan heel divers zijn, namelijk het:
Het formaat is zeer belangrijk. Want hiermee wordt bepaald hoe parameters aangeleverd moeten worden om de functie uit te kunnen voeren. En daarnaast hoe de resultaten teruggegeven moeten worden, zodat er geen ruis ontstaat in de communicatie. Op dit moment is JSON (JavaScript Object Notation) het belangrijkste formaat dat wordt gebruikt in web services.
Vaak staan webservices buiten het private of afgesloten netwerk maar zijn wel benaderbaar. Daarnaast zijn webservices over het algemeen generiek in aanroep. Webservices gaan hierdoor langer mee en leveren een beter ROI (Return On Invest) op. Softwareontwikkelaars kunnen zelf bepalen in welke programmeertaal ze de webservices willen aanspreken of in welke taal ze een webservice willen ontwikkelen.
Daarbij komt dat webservices gebruikmaken van standaard communicatieprotocollen en daarmee dus platform-onafhankelijk zijn.
Deze interoperabiliteit is waarschijnlijk het belangrijkste voordeel van webservices. Met de inzet van webservices kan tijd en geld bespaard worden.
Ook de eenvoud waarmee verschillende informatiesystemen kunnen communiceren (bijvoorbeeld over het internet) is een belangrijk voordeel. Het opnieuw uitvinden van het wiel om te kunnen communiceren met andere partijen is daardoor verleden tijd. Het enige wat wellicht nodig is, zijn applicatie-specifieke business logica bij de aanroepende partij. Logica die benaderbaar is via de bekende internetprotocollen (denk aan HTTP of HTTPS). Inderdaad, ook beveiligingsprotocollen zoals SSL zijn al ingebouwd.
Tot slot is hergebruik van webservices een ander groot voordeel. Omdat webservices in feite functies zijn (dus modulair) en geen applicaties, kunnen deze functies goed hergebruikt worden in andere informatiesystemen. Het is zelfs mogelijk om legacy code aan te roepen via een webservice.
De eenvoud van een webservice is ook gelijk een nadeel in bepaalde situaties. Ze zijn makkelijk aan te spreken en de uitvragen zijn vaak groter in bytes in vergelijking tot directe koppelingen. Dit kan betekenen dat de verbinding in geval van webservices langzamer is dan bij een binair protocol. Dit zal alleen het geval zijn wanneer er sprake is van een lage verbindingssnelheid of een zeer drukke lijn. Gelukkig komt dit anno 2021 steeds minder voor.
De eenvoud van een webservice is ook gelijk een nadeel in bepaalde situaties.
Daarnaast zijn er nog andere, meer technische nadelen van webservices. Wanneer een webservice een functie uitvoert en het resultaat teruggeeft aan de consumer maar deze krijgt te maken met een stroomstoring, dan weet de service provider niet dat de ontvangende partij offline is.
Ook de verbindingstijd tussen een service provider en de consumer is relatief kort van duur omdat HTTP(S) protocollen 'stateless' zijn. In geval van een CORBA-koppeling kan de duur van de verbinding veel langer zijn zodat er regelmatig berichten tussen de service provider en consumer uitgewisseld kunnen worden.
Webservices zijn niet meer weg te denken. Veel systemen communiceren met elkaar via webservices en in veel gevallen zonder dat we het zelf weten. Omdat webservices platform- en technologie-onafhankelijk zijn en werken via standaard protocollen, worden webservices veelvuldig ingezet in de communicatie tussen systemen (service provider en consumer). De nadelen die er zijn, kunnen we bijna verwaarlozen door de constante ontwikkelingen van webservices.
Wilt u naar aanleiding van dit artikel meer informatie over webservices en de toepasbaarheid binnen uw organisatie? Neem dan contact met ons op, we helpen u daar graag bij.
3 min read
Elk bedrijf heeft zijn eigen manier om succes te meten, maar hoe effectief zijn die KPI’s eigenlijk? Op het gebied van debiteurenadministratie en...
3 min read
Waar facturen voorheen vooral als pdf via email werden verstuurd, worden deze steeds vaker uitgewisseld rechtstreeks tussen financiële systemen,...
5 min read
In een tijd waarin bedrijven worden geconfronteerd met uitdagingen zoals stijgende inflatie, verstoringen in de toeleveringsketen en een toenemend...